-35%

Vesvese ve Hikmetü’l-İstiaze Risalesi (Orta Boy)

Orijinal fiyat: ₺ 70,00.Şu andaki fiyat: ₺ 45,50.

EAN: 9786054624683 Stok kodu: 01 393 Kategoriler:
Sepetim

Açıklama

Açıklama

Vesvese ve Hikmetü’l-İstiâze Risalesi

Risale-i Nur Külliyatından kalbin beş yarasına beş merhemi tazammun eden Yirmibirinci Söz’ün İkinci Makamı ile şeytandan istiaze sırrına dair On Üçüncü Lem’a risalelerinden oluşan kitapçıktır.

***

VESVESE RİSALESİNDEN ALINTILAR:

“Ey maraz‑ı vesvese ile müptela! Biliyor musun vesvesen neye benzer? Musibete benzer. Ehemmiyet verdikçe şişer, ehemmiyet vermezsen söner. Ona büyük nazarıyla baksan büyür. Küçük görsen küçülür. Korksan ağırlaşır, hasta eder. Havf etmezsen hafif olur, mahfî kalır. Mahiyetini bilmezsen devam eder, yerleşir. Mahiyetini bilsen, onu tanısan gider. Öyle ise şu musibetli vesvesenin aksam‑ı kesîresinden kesîrü’l-vuku olan yalnız beş vechini beyan edeceğim. Belki sana ve bana şifa olur. Zira şu vesvese öyle bir şeydir ki cehil onu davet eder, ilim onu tard eder. Tanımazsan gelir, tanısan gider.”

***

DÖRDÜNCÜ VECİH
Amelin en iyi suretini taharriden neş’et eden bir vesvesedir ki takva zannıyla teşeddüd ettikçe hal ona şiddetlenir. Hattâ bir dereceye varır ki o adam amelin daha evlâsını ararken harama düşer. Bazen bir sünnetin araması, bir vâcibi terk ettiriyor. “Acaba amelim sahih oldu mu?” der, iade eder. Bu hal devam eder. Gayet yeise düşer. Şeytan şu halinden istifade eder, onu yaralar.

Şu yaranın iki merhemi var:
Birinci merhem: Bu gibi vesvese Ehl‑i İtizal’e lâyıktır. Çünkü onlar derler: “Medar‑ı teklif olan ef’al ve eşya, kendi zatında, âhiret itibarıyla ya hüsnü var; sonra o hüsne binaen emredilmiş veya kubhu var; sonra ona binaen nehyedilmiş. Demek eşyada, âhiret ve hakikat nokta‑i nazarında olan hüsün ve kubuh zatîdir; emir ve nehy‑i İlahî ona tabidir.” Bu mezhebe göre insan, her işlediği amelde şöyle bir vesvese gelir: “Acaba amelim nefsü’l-emirdeki güzel surette yapılmış mıdır?”
Amma mezheb‑i hak olan Ehl‑i Sünnet ve Cemaat derler ki: Cenab‑ı Hak bir şeye emreder, sonra hasen olur. Nehyeder, sonra kabih olur. Demek emir ile güzellik, nehiy ile çirkinlik tahakkuk eder. Hüsün ve kubuh mükellefin ıttılaına bakar ve ona göre takarrur eder. Şu hüsün ve kubuh ise surî ve dünyaya bakan yüzünde değil belki âhirete bakan yüzdedir.
Mesela, sen namaz kıldın veya abdest aldın. Halbuki namazını ve abdestini fesada verecek bir sebep, nefsü’l-emirde varmış. Lâkin sen ona hiç muttali olmadın. Senin namazın ve abdestin hem sahihtir hem hasendir. Mutezile der: “Hakikatte kabih ve fâsiddir. Lâkin senden kabul edilir. Çünkü cehlin var, bilmedin ve özrün var.” Öyle ise Ehl‑i Sünnet mezhebine göre, zâhir‑i şeriata muvafık olarak işlediğin ameline: “Acaba sahih olmuş mu?” deyip vesvese etme. Fakat “Kabul olmuş mu?” de; gururlanma, ucbe girme.

İkinci merhem: Dinde harec yoktur.
لَا حَرَجَ فِى الدّٖينِ
Madem dört mezhep haktır. Madem istiğfara müncer olan derk‑i kusur ise gurura müncer olan hüsn‑ü amelin rü’yetine –böyle vesveseli adama– müreccahtır. Yani böyle vesveseli adam, amelini güzel görüp gurura düşmektense amelini kusurlu görse, istiğfar etse daha evlâdır. Madem böyledir, sen vesveseyi at. Şeytana de ki: Şu hal, bir harecdir. Hakikat‑i hale muttali olmak güçtür. Dindeki yüsre münafîdir.
لَا حَرَجَ فِى الدّٖينِ ۝ اَلدّٖينُ يُسْرٌ
esasına muhaliftir. Elbette böyle amelim bir mezheb‑i hakka muvafık gelir. O bana kâfidir. Hem lâekall ben aczimi itiraf ederek ibadeti lâyık‑ı vechile eda edemediğimden istiğfar ve tazarru ile merhamet‑i İlahiyeye dehalet edip kusurum affolunmak, kusurlu amelim kabul olunmak için mütezellilane bir niyaza vesiledir.

***

Eğer desen: Bu derece mü’minlere muzır ve müz’iç olan vesvese, ne hikmete binaen bize bela olmuş?
Elcevap: İfrata varmamak hem galebe çalmamak şartıyla asl‑ı vesvese; teyakkuza sebeptir, taharriye dâîdir, ciddiyete vesiledir. Lâkaytlığı atar, tehavünü def’eder. Onun için Hakîm‑i Mutlak, şu dâr‑ı imtihanda, şu meydan‑ı müsabakada bize bir kamçı-yı teşvik olarak vesveseyi şeytanın eline vermiş. Beşerin başına vuruyor. Şayet ziyade incitse Hakîm‑i Rahîm’e şekva etmeli‌‌
اَعُوذُ بِاللّٰهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجٖيمِ‌
demeli.

***

Ek bilgi

Ek bilgi

Ağırlık 0,2 kg
Cilt

Karton Kapak

Ebat

Orta Boy (10,5×16 cm)